Nu pot sa scriu despre Bestia fara sa scriu despre “autorul” Carmen Mola. Scriu AUTOR pentru ca sunt de fapt 3 autori. Interesant este ca 3 autori de sex masculin si-au luat un pseudonim feminin. Nu va dau mai multe detalii, le gasiti peste tot pe internet, insa nu pot sa trec prea repede peste acest triumvirat. Imi vine in minte intrebarea “oare cum si-au impartit capitolele”, la fel cum nu pot sa nu ma gandesc la modul in care vreodata in aceasta viata mi-as putea armoniza gandurile cu altcineva. La mine da eroare, dar pentru altii e posibil. Totodata, nu pot sa omit partea importanta: de ce si-ar lua 3 barbati un pseudonim comun FEMININ? Va las pe voi sa incercati sa raspundeti la aceasta intrebare. Eu mai adaug aici doar faptul ca intreaga scriitura este coerenta, pana sa citesc ulterior ca-i vorba despre un pseudonim al mai multor autori chiar aveam impresia ca este o singura AUTOARE. Eram convins ca asa este.

Carmen Mola autori Bestia

Acum despre cartea propriu zisa: este intai si intai un roman istoric, de epoca. Ne aflam in Madrid, in anul 1834, an aflat in plina epidemie de holera. In mod evident, masurile luate impotriva extinderii epidemiei m-au interesat in mod direct. Nu a trecut prea mult timp de la pandemia de Coronavirus, inca nu am uitat masurile si discursurile din pandemie. Drept urmare, povestile de fictiune din timpul altor molime ma intereseaza in mod direct. Vreau sa stiu cat de mult am invatat din trecut. Din greselile trecutului, ca sa fiu mai precis.

In al doilea rand, Bestia este un roman social. Vedem cu exactitate stratificarea sociala din Madridul acelor ani. Sociologul din mine a fost fericit, in extaz, chiar puncteaza excelent SI la acest capitol. Un roman istoric, de epoca, un roman social … ce lipseste totusi?

Bestia Editura TREI Crime Club

Da, ati ghicit: intriga politista! Care, desi nu este chiar “regina balului”, desi nu este in prim-plan, este si ea la inaltime. Este oarecum eclipsata de imaginea Madridului acelei epoci. Practic, in unele momente chiar uitam de intriga politista si ma concentram la Madridul acelor vremuri, la molima ce se abatuse asupra orasului si la modul in care era aceasta tratata. Nu inseamna ca intriga politista, despre care nu va spun nimic, este slaba, dimpotriva. Romanul este unul excelent, unul dintre cele mai bune, mai complexe, citite in ultima vreme.

Cele 4 personaje cheie sunt: Diego, jurnalistul extrem de bagacios care vrea sa dezlege misterul crimelor chiar daca superiorul sau ierarhic, seful de la ziar, considera ca articolele despre Bestie nu sunt indicate; Donoso, politistul ramas fara un ochi, care prefera sa nu se complice, care vrea sa traiasca in liniste; Lucia, o fetita cu par roscat, ramasa orfana dupa ce mama ei a murit de holera, trebuie sa se intretina atat pe ea, cat si pe sora ei mai mica; An, o aristrocata nefericita dornica de aventura. Nu va dezvalui mai multe, nu va spun nimic nici despre Bestie, totul trebuie sa aflati singuri.

Eu va mai dezvalui doar un lucru la care ma gandeam in timpul lecturii: oare cum ar arata o ecranizare a romanului Bestia? Multi cred ca filmele de epoca sunt filme cu mult “glamour”, cu regi si regine, cu printi si printese, cu intrigi de palat, cu costume de epoca; acest film, daca se va face, va fi plin de zdrente, de bube, de muribunzi, de mizerie. Un film fara glamour, fara intrigi de palat, insa un film plin de saracie si de oameni aflati la limita subzistentei. Din toate aceste motive, ar fi un film pe care mi-as dori sa-l vad.

Romanul Bestia a aparut in limba romana la Editura TREI, putand fi comandat si de pe Libris, Elefant, Carturesti, Librex, Cartepedia, CLB, Librarie.net, Bookzone, Libraria Delfin sau eMAG.

Crime Club Update

ps: Articolul cu impresii despre romanul Bestia face parte dintr-un nou blog-tour de la Crime Club. Celelalte articole din blog-tour sunt: Corina Moisei (Fata cu Cartea), Arci (Literatura pe Tocuri), Biblioteca lui Liviu, Cartile mele si alti demoni, Anca si cartile si Marius Andrei (Analogii Antologii).