sau MORI PROST!

Cele 11 legi imuabile ale internet brandingului – Al Ries & Laura Ries

Cele 11 legi imuabile ale internet brandingului este prima carte de marketing pe care o citesc dupa mult timp. Cu dezvoltarea personala nu ma impac foarte bine, lectura unor astfel de carti o consider inutila PENTRU MINE, insa cartile de genul, de marketing, in special cele legate de internet, imi sunt foarte utile in activitatea mea curenta.

Pentru ca aceasta carticica poarta numele Cele 11 legi imuabile ale internet brandingului, voi scrie fix 11 lucruri despre ea. Daca as au vrut autorii, atunci asa sa fie:

 

1. Cele 11 legi imuabile ale internet brandingului este o carte scrisa in anul 2000

 

Drept urmare, cartea trebuie vazut din tripla perspectiva:

  • Una istorica, sa vedem cum se gandea marketingul atunci.
  • Sa vedem cate predictii s-au adeverit si cate nu. Va zic doar atat: a anticipat corect declinul Yahoo!, ma rog, a spus doar cate greseli a facut, insa nu a anticipat explozia Amazon, care pe vremea aia era DOAR o librarie online.
  • Din perspectiva actualitatii: cate sfaturi mai sunt de actualitate.

La mine ar fi un bonus: cate sfaturi as putea pune in aplicare pentru blogging. Nu vreau sa fac spoilere, va spun doar ca eu simt ca am avut multe de invatat.

 

2. Cele 11 legi imuabile ale internet brandingului este o carte scrisa de 2 autori, tata si fiica

 

Legat de ideea in sine, tin minte ce ne zicea in facultate, la master mai precis, un profesor: atunci cand sunt mai multi autori trebuie delimitata clar contributia fiecaruia. In acest caz, nu este clar fiecare idee a cui este. Eu pot doar sa observ ca sunt 2 generatii diferite, ale caror idei converg. Ceea ce nu poate fi decat interesant.

 

3. Cele 11 legi imuabile ale internet brandingului mi-a adus aminte de cartea Pozitionarea – Lupta pentru un loc in mintea ta

 

Cine a citit acea carte stie despre ce este vorba. Este scrisa de Al Ries in colaborare cu Jack Trout. Acolo se vorbeste despre pozitionare, despre nisare, dandu-se extrem de multe exemple de pozitionare corecta ori pozitionare gresita, printre care si exemplul bisericilor din SUA.

Nu intamplator amintesc de aceasta carte: am citit-o la master, fiind una dintre cartile pe care profesorul meu de atunci, de la master, o cam facea praf. Ceea ce NU am facut eu in recenzia oficiala, pe care am scris-o pentru cursul lui. Mie mi se pare utila si inca actuala.

 

4. Cele 11 legi imuabile ale internet brandingului isi ironizeaza titlul in interiorul cartii

 

Pe scurt: ni se spune ca numele unui brand trebuie sa fie SOCANT. Printre exemple este dat inclusiv titlul cartii. Asadar, legile nu sunt ele atat de imuabile, este vorba doar de un titlu bun, care sa atraga cititorii. Ceea ce unii ar traduce-o prin minciuna, dar na, marketingul n-a fost niciodata moral. Nu stiu daca ar trebui sa apreciez autoironia ori sa condamn nonsalanta cu care autorii recunosc ca ne mint.

 

5. Cele 11 legi imuabile ale internet brandingului mi-a dat de gandit in privinta numelor comune

 

Eu am invidiat tot timpul brandurile care au nume comune. In Romania ar fi bilete punct ro, de pilda, care mi se pare ori mi se parea un nume mult mai bun decat myticket ori alte fineturi. Mi-am adus aminte apoi ca nimeni nu foloseste astfel de nume.

Cred ca este valabil si-n blogging. Multi se strofoca sa gaseasca numele generale pentru blogul lor de nisa in loc sa se personalizeze, sa mearga pe un nume nou, inovator, creativ.

Ca sa ma dau pe mine exemplu, cumva ma simt mai mandru de Cinemil decat de LaTeatru, iar dupa ce am citit cartea mi se pare ca am ales un titlu mai bun pentru blogul de filme. La fel si-n cazul ACESTUI blog.

 

6. Cele 11 legi imuabile ale internet brandingului mi-a adus aminte de lucrurile care trebuie facute repede

 

Concret, autorii postuleaza drept Legea numarul 8 – Legea momentului: Fa-o pur si simplu. Trebuie sa fii rapid. Trebuie sa fii primul. Trebuie sa fii focusat.

Culmea, eu o aplic atat direct, cat si indirect. Tot timpul am spus ca prefer un articol mai slab, scris la cald, in dauna unuia mai bine documentat, scris la rece. Este valabil la mine in cazul filmelor si spectacolelor de teatru. Este valabil, de altfel, peste tot pe internet. Faster is better, as rezuma eu.

 

7. Cele 11 legi imuabile ale internet brandingului este o carte utila tuturor

 

Poate vi se pare ciudat, insa din punctul meu de vedere cu totii avem tangente cu internetul. Chiar si daca alegem sa nu folosim internetul pentru afacerea noastra, tot e bine sa stim care-s trendurile acolo. Alegerea nu trebuie facuta din comoditate ori in necunostinta de cauza, cit trebuie facuta asumat, coerent.

Sa va dau un exemplu: sa zicem ca esti avocat si detii un cabinet de avocatura. Trecand peste faptul ca nu prea ai voie sa-ti faci reclama in mediul online, ai niste limite expres prevazute de lege, tot trebuie sa ai habar cum functioneaza internetul. Trebuie sa verifici constant ce se scrie despre tine, trebuie sa verifici constant cum se promoveaza altii, trebuie sa vezi ce parere au oamenii despre avocati, trebuie sa vezi ce nise juridice sunt de viitor si ce nisa apartin trecutului (divorturi vor fi tot timpul, de pilda, insa procese de retrocedari nu cred ca vor mai fi prea multe).

Un alt exemplu este cel al calitatii de … consumator. Esti consumator, uneori e in avantajul tau sa fii un consumator informat. Deci ai tangente cu internetul nu doar pentru ca-ti castigi painea de acolo, ci si pentru ca acolo iti cheltui o buna parte din castiguri.

 

8. Cele 11 legi imuabile ale internet brandingului este o carte primita cadou

 

V-am zis deseori ca imi place sa primesc cadouri in carti. Imi place sa vad ce cred altii despre mine. Alegerea ACESTEI carti ce ar putea spune despre mine? Inca ma gandesc, insa va zic sincer ca mi-a placut mult aceasta alegere si-i multumesc persoanei care a ales-o. Sper sa si citeasca acest articol ­čÖé

 

9. Cele 11 legi imuabile ale internet brandingului este o carte mult prea scurta

 

Mi-as fi dorit mai multe exemple, mi-as fi dorit ca legile sa fie mai bine explicate, exemplificate. Mi-as dori, de asemenea, ca aceiasi autori sau altii sa rescrie aceasta carte, cu exemplu din 2020. Momentan e doar o schita, m-am simtit ca si cum as fi citit o prezentare power-point. Sunt scrise lucruri adevarate, foarte utile, dar lipsesc multe altele. Sunt pretentios, stiu deja asta.

 

10. Cele 11 legi imuabile ale internet brandingului m-a facut sa-mi regasesc apetitul pentru carti de marketing

 

Cei care ma cunosc personal stiu ca-s o persoana autodidacta. Am facut 2 facultati si-un master, profesorii m-au invatat multe, dar cel mai mult am invatat singur. Marketingul este un domeniu pe care mi-am propus sa-l aprofundez in perioada urmatoare. Drept urmare, aceasta carte, acest cadou, a venit cum nu se poate mai bine. Mai sunt multe altele pe care le am pe lista. Si, cumva, vreau sa incep istoric. Mi se pare ciudat sa citesc o carte din 2020, despre cum se face marketingul acum, si sa ignor cartile cu adevarat importante, relevante.

Chiar asa, ce s-o mai studia acum la facultatile de marketing din Romania? Sunt curios daca se mai studiaza aceasta carte.

 

11. Cele 11 legi imuabile ale internet brandingului se gaseste in putine locuri

 

Cele 11 legi imuabile ale internet brandingului este o carte veche (tradusa la noi in 2006), pe care eu am gasit-o doar la Libris, eMAG si Cartepedia. Bineinteles, si pe OLX ori prin anticariate.

1 Comment

  1. Diana

    M-ai convins s─â o pun pe lista mea!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2021 CitestE-MI-L

Theme by Anders NorenUp ↑

%d bloggers like this: