sau MORI PROST!

Elefant strica piata de carte? Carti la jumatate de pret.

Astazi Elefant are iarasi oferta “carti la jumatate de pret”. Intri pe Elefant, adaugi carti in cos, apoi adaugi codul BOOKS50 si se aplica automat reducerea pentru cosul. E drept, nu chiar TOATE cartile intra in promotie. Chestia asta se petrece constant, din acest motiv multi sustin ca Elefant strica piata de carte. Oare asa sa fie?

In primul rand, nu vad vreo problema in faptul ca se vand carti. Ar trebui sa ne bucure, ar trebui sa multumim cerului, vorba vine, ca exista inca o piata de carte, asa cum este ea.

In al doilea rand, faptul ca omul prefera sa cumpere online in loc sa mearga prin librarii nu este neaparat vina lui. Evident ca pretul este principalul motiv, insa nu este doar el. Nicidecum. As putea enumera 5 motive pentru care librariile fizice nu au succes, insa nu este tema acestui articol.

In al treilea rand, si cu asta trebuia sa incep, nu am definit concret piata de carte. Mai precis, cine anume este pagubitul principal: editurile sau autorii? As fi zis si librariile fizice, clasice, doar ca acolo e neclar despre cine este vorba: vorbim de micii librari, care abia mai fac fata concurentei, sau vorbim despre librariile fizice apartinand Carturesti, Diverta, Librarium (Cartepedia) ori Libris?

Daca editurile sunt pagubite, ce anume le impiedica sa vina si ele cu promotii “de nerefuzat” pe site-urile proprii? E drept, sunt edituri cu oferte atractive pe site-urile lor. Ies in evidenta Litera si Nemira, insa nu vrei intotdeauna doar carti de la o singura editura.

Totodata, trebuie spus un lucru: editurile au tot timpul posibilitatea de a nu semna contract cu o anumita librarie. Daca Elefant strica piata, de ce editurile mai vand prin intermediul Elefant? S-ar putea ca, de fapt, sa fie rentabil sa vinzi prin intermediul Elefant, cu toate promotiile lor constante.

Legat de autori, iarasi vorbim despre contracte. Ei au contracte cu editurile, care edituri au contracte cu alde Elefant. Deci problema e la acele contracte, nu la faptul ca o librarie online are tot timpul preturi mici.

Mai demult, Andreea spusese despre Elefant ca pe termen lung ar fi mai daunator, mai nociv, decat Bookster, caci educa oamenii sa astepte reducerile, sa nu mai dea 50 de lei pe o carte stiind ca o vor gasi, dupa nu mult timp, cu 30 de lei ori chiar mai ieftina. Nu revin asupra chestiilor legate de Bookster, le-am scris deja, nu ma repet.

Ma voi referi, insa, la acea educare a publicului. Intr-adevar, exista un public care asteapta promotii. Exista un public care vrea carti cat mai ieftine, care nu concepe sa dea 50 de lei pe o carte (ori mai mult). Doar ca, si aici vreau sa raspund punctual:

  1. Publicul acela exista in toate domeniile. Nu iei un produs imediat cand apare, ci astepti 1-2-3 luni pana se ieftineste. Partea proasta este ca o carte nu este perisabila. Si nici nu se invecheste moral. Poti lesne citi o carte din 2019 in 2021.
  2. Faptul ca acel public este majoritar este, de fapt, problema principala. Doar ca nu imi este clar ce s-ar intampla daca maine ar disparea Elefantul. Unii spun ca disparitia Elefant ar avea acelasi efect ca falimentul City Insurance: ar creste pretul la carti si am vedea mult mai putine promotii. Ceea ce e adevarat, insa cumpararea de carte nu e obligatorie precum RCA-ul. Oricum, nu te asiguri DE PLACERE, ci din necesitate. Presupunand, totusi, ca publicul ar ramane, ma astept ca el sa cheltuiasca aceeasi suma de bani pe carti. Practic, ar cumpara cu 250 de lei de 2 ori mai putine carti ca pana acum. Cu ce ar fi mai util pentru piata de carte?
  3. Publicul care vrea sa citeasca o carte imediat cand apare este redus, insa nu din vina Elefant. Haideti sa ne gandim la publicul care vrea sa vada in avanpremiera un film. Din cine e format acel public? In mod evident, din fanii infocati fie ai filmului in cauza, fie ai regizorului ori ai actorilor. De ce acest public este mult mai redus in cazul cartilor? Pai motivele ar fi multe: nu avem fani infocati ai unui scriitor; nu avem un eveniment, asa cum este avanpremiera unui film (d-aia se vindeau multe carti la targurile de carte, oamenii voiau sa fie prezenti la eveniment, eveniment care-i facea sa scoata sume mari din buzunar); nu primesc mare lucru in plus. Legat de acest ultim aspect, putini sunt scriitorii care semneaza cartile pentru care s-a facut precomanda.

Legat de acest ultim aspect, vreau sa va vorbesc despre scriitorii romani in viata. Ei, de fapt, se plang cel mai mult. Problema lor este, de fapt, lipsa unor notiuni elementare de marketing. Ei se plang, de fapt, pentru ca nu stiu sa vanda, nu stiu sa SE vanda. Ca sa folosesc termeni specifici, ei sunt doar “content creators”, neavand treaba cu meseriile de “social media manager”, “marketing manager” si alte asemenea.

Exista, evident, si exceptii. Aici il voi da ca exemplu pe Igor Bergler. Dau acest exemplu pentru ca tocmai m-am apucat de ultima lui carte.  Asadar, omul este din nou in topul vanzarilor, reusind sa faca din lansarea cartii sale un eveniment national. A promis (si s-a tinut de cuvant) ca va semna toate cartile rezultate in urma precomenzilor. Nu stiu ce intelegere avea cu editura, probabil ca tirajul urma sa fie stabilit in urma numarului acestora, caci nu am vazut nicaieri STOC EPUIZAT. In plus, ca aici voiam sa ajung, eu am prins o zi de BOOKS50 la Elefant, zi in care mi-am comandat, PRINTRE ALTELE, si cartea lui. Practic, am putut comanda la jumatate de pret o carte la precomanda. Evident ca Editura Litera ori autorul se puteau opune. Erau alte carti de la Litera care NU INTRAU in sectiunea de reduceri. Insa el nu doar ca nu s-a opus, dar a si semnat cartea. De ce? Foarte simplu: pentru ca el intelege piata. El intelege cum functioneaza consumatorii, de carte si nu numai. Unul ca mine poate n-ar fi comandat cartea lui acum daca nu era acoperita de voucher. A preferat sa piarda niste bani, habar n-am cati au facut ca mine, dar sa vanda mai multe carti. Sa se poata lauda cu cea mai asteptata si cea mai vanduta la precomenzi carte romaneasca din ultimii 30 de ani.

Ca sa rezum: Elefant strica piata de carte? Nicidecum. Elefant doar a identificat un public pe care-l tinteste. Faptul ca acesta e majoritar nu e vina Elefant. Iar faptul ca unii cumpara constant carti la jumatate de pret nu este de condamnat.  

Elefant carti la jumatate de pret

Acum sunt curios si care este parerea voastra: Elefant strica piata de carte cu carti la jumatate de pret? Vreau sa vad argumente in ambele sensuri. Si apropo de piata si de stricat: TOATE linkurile din articol (in afara de trimiterile la cele 2 articole) sunt de afiliere. Deci imi iese si mie de-o bere daca veti comanda prin intermediul lor. De-o bere sau de-o carte la juma’ de pret, cand o fi sa fie. Zic.

2 Comments

  1. Mirabela

    Uite problema mea cu promoția aceasta de la elefant: nu are prea multe cărți care sa ma intereseze. Foarte multe cărți foarte vândute, dar care nu sunt pe gustul meu, urmăresc ceva de la publica de la științe, nu am văzut-o niciodată la această ofertă. O să sune puțin a snobism, dar dacă pui aceleași titluri de la blue moon…
    Eu nu am luat niciodată de la elefant cu această promoție, au și titluri ok, dar susțin librăria în care lucrez încă. :))

    • Emil Calinescu

      Nu cred ca nu sunt carti care sa te intereseze. Daca ma uit la ce carti citesti, iti pot garanta ca mare parte dintre ele au fost la aceasta promotie.

      Legat de libraria la care lucrezi, e evident ca trebuie s-o incurajezi, iti faci tie un bine. Dar inainte sa te angajezi la ei gandeai la fel? Oare vei mai incuraja librariile fizice atunci cand NU vei mai lucra la librarie?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2021 CitestE-MI-L

Theme by Anders NorenUp ↑

%d bloggers like this: