Fata de pe peron este thrillerul de debut al autoarei de origine canadiana Samantha M. Bailey. Desi roman de debut, cartea este una bine inchegata, cu sens, parand a fi scrisa de un autor consacrat. Scriitura emana maturitate, Samantha M. Bailey fiind stapana pe situatie pe tot parcursul romanului.

Povestea, pe scurt, este urmatoarea: avem 2 protagoniste de sex feminin, ale caror vieti se intersecteaza intr-un mod extrem de dubios. O avem intai pe Nicole, o femeie de succes, fondatoarea unei mari companii. Aceasta are o mare cumpana in viata atunci cand naste un copil, care copil, din cauza unei greseli din trecut, nu pare in siguranta. O avem, pe de alta parte, pe Morgan, o persoana ce fusese casatorita cu un mare infractor, un mare escroc care lasase fara bani mii de oameni. Intr-un final, sotul lui Morgan isi pusese capat zilelor, insa Morgan a trebuit sa incerce sa repare ce mai putea fi reparat.

Fara sa va dezvalui modalitatea exacta de interactiune, va spun doar ca Nicole hotaraste sa-si puna capat zilelor aruncandu-se in fata metroului. Cu cateva secunde inainte de a face asta, ii paseaza copilul lui Morgan, rugand-o sa aiba grija de cea mica, s-o protejeze orice ar fi.

Morgan se trezeste din nou cu o sinucidere pe cap, una in care iarasi este anchetata de politie. Pentru a-si dovedi nevinovatia, trebuie intai si intai sa afle de ce Nicole a avut incredere in ea. Ele nu vorbisera niciodata, nu se cunosteau, deci care sa fie explicatia?

Nu va dezvalui mai multe, trebuie sa descoperiti singuri cum se termina Fata de pe peron, asa ca va voi spune, ca de obicei, 5 lucruri importante, interesante, de urmarit, in acest roman:

  1. Nu imi place titlul. Nu stiu daca stiti, insa cacofonia nu este doar atunci cand se formeaza cuvinte precum “caca” ori “cacare”. Este pur si simplu vorba despre o alaturare ori repetitie suparatoare. Care nu suna bine. PE PEron imi pare un fel de caconofie. Uneori nu pot evita. Constructia “ca si”, precum si pronuntarea cuvantului VIRGULA “autori ca VIRGULA Caragiale” nu sunt recomandate. Mai bine faci caconofia in cauza decat sa folosesti asa ceva. Insa in cazul acestei carti, Fata de la metrou suna mult mai bine. Mai natural.
  2. Mi-a placut alternanta temporala: avem prezentul in care Morgan incearca sa afle adevarul si avem trecutul in care o vedem pe Nicole cum se lupta cu demonii trecutului. Stii in fiecare moment unde te afli, trecerea este naturala. Un capitol din trecut urmeaza unuia din prezent, simetric, nu exista 2 din trecut ori 3 din prezent la rand. Simplu, curat, usor de inteles.
  3. Ce nu mi-a placut este alternarea naratorului: in prezent ne povesteste Morgan, insa in trecut avem narator omniscient. Ok, Nicole s-a sinucis, ar fi fost ciudat sa ne vorbeasca un mort, dar tot nu ma incanta romanele povestite atat la persoana intai, cat si la persoana a treia. Prefer mai multi naratori ori, daca nu se poate, narator omniscient peste tot. Sa fie simetrie pana la capat.
  4. Anchetatorul, nu va dezvalui nimic despre el, este pur si simplu inutil. Afla prea putine lucruri ca sa conteze. Putea fi orice anchetator. Nu spun nici ca-mi place acest lucru, nici ca-mi displace. E o realitate.
  5. Imi place suspansul cartii, imi place twistul (e de discutat daca e unul singur ori sunt mai multe). Suspansul este nu doar in ceea ce priveste aflarea motivelor, ci si in ceea ce priveste pericolele din prezent. Morgan si copilul nu sunt deloc in siguranta, deci pe langa ancheta politiei protagonista trebuie sa aiba grija si in privinta sigurantei proprii.

Fata de pe peron este per total un roman bun: scurt, dar intens, plin de suspans, scris curat, fara prea multe briz-briz-uri. As fi preferat un alt titlu romanesc si un narator omniscient si in prezent. Nu am simtit ca perspectiva personala a lui Morgan aduce ceva in plus. Ca sa nu mai spun ca un narator omniscient ar putea cunoaste gandurile personale ale cuiva. Deci povestirea la persoana intai este un moft, nu pare a se justifica in acest caz. Dar, ca s-o spun altfel, nici nu strica prea mult.

Fata de pe peron de Samantha M. Bailey a aparut in limba romana la Editura RAO, putand fi achizitionata si de pe Elefant, Libris, Carturesti, Libraria Delfin, Bookcity, Librarie.net, CLB, Cartepedia, Bookzone sau eMAG.