Viata e frumoasa, DAR merita citita!

Lansare de carte in locul unde se petrece actiunea cartii

Vreau sa-mi spuneti o lansare de carte la care ati participat si pe care o considerati diferita. Pe care ati tinut-o minte. Care v-a ramas intiparita in memorie. In afara de a sta sa asculti discursuri plictisitoare despre o carte pe care inca NU ai citit-o si, ulterior, de a sta la coada la autografe, la aceste lansari de carte nu se intampla nimic.

Sunt cateva exceptii, dar nici alea cu adevarat spectaculoase. Vine, eventual, personajul cartii, este schimbat cadrul (nu e intr-o biblioteca, ci intr-un cadru atipic, gen o lansare de carte legata de fotbal are loc pe stadion), dar cam atat. In rest, desfasurarea e cam aceeasi.

Eu mi-as dori o lansare de carte speciala, care sa ramana intiparita in minte tuturor. Am in vedere ideea, pe care am detaliat-o intr-un articol anterior, conform careia in viata trebuie sa cauti experiente. Sa cauti sa obtii, respectiv sa cauti sa daruiesti experiente.

Am in vedere urmatorul scenariu, in 10 pasi, imaginandu-mi ca EU sunt autorul acestei carti:

  1. Cartea este un thriller.  Actiunea se va desfasura in Brasov si in Poiana Brasov.
  2. Cartea este gandita special pentru locatia aleasa. Eu ma voi referi la o locatie de cazare in Poiana Brasov si anume Royal Botique Hotel. De ce e important acest lucru? Pai din acelasi motiv pentru care o echipa de marketing nu-si intra-n rol DUPA ce produsul a aparut pe piata, ci ea este dinainte in functiune. Produsul trebuie gandit dinainte cu o logica de marketing. Asa cum un articol este gandit sa fie scris conform regulilor SEO. Daca vrei sa promovezi un articol deja scris, care nu respecta regulile SEO, muncesti cam degeaba. Drept urmare, eu, ca autor, voi gandi dinainte actiunea romanului pentru asa ceva. Descriu amanuntit atat orasul, cat si hotelul. Sa poata recunoaste cititorii locurile descrise.
  3. Crima are loc in acel hotel, intr-o camera anume. Numele hotelului apare clar, deloc ascuns, in carte, iar acea camera este modificata permanent dupa scrierea cartii. Eu as manji un pic peretii, de pilda. As pune o veioza cu abajurul un pic crapat. As zgaria geamul cu ceva, sa ramana ceva scris. Nu stiu exact cum ar trebui gandita, cert este ca scriitorul nu trebuie sa stea si sa se uite cum i se promoveaza cartea, ci el trebuie sa scrie cu gandul la promovare. Degeaba e cool sa plasezi actiunea la Paris, ca apoi e greu de promovat cartea acolo. Va fi cineva din Paris interesat de carte? Eu voi scrie, deci, povesti petrecute la noi.
  4. As cauta un salon de evenimente in Brasov pentru lansarea efectiva. Fie chiar salonul hotelului, fie o locatie undeva mai in Brasov. Din motive de autenticitate, cred ca voi prefera hotelul 🙂
  5. Lansarea ar decurge in felul urmator: as chema un grup mare de oameni in hotelul Royal. Colaborarea cu hotelul ar fi reciproc avantajoasa (aka barter), eu promovez hotelul in carte, hotelul imi promoveaza cartea. Invitatii ar fi diversi, din diverse colturi ale tarii: alti scriitori, critici de carte, bloggeri de carte, bloggeri generalisti, critici de film, pasionati de thrillere, bloggeri de film, bloggeri de travel, vloggeri, ziaristi de televiziune, cateva personalitati din domeniul culturii. Cu totii ar urma sa primeasca un weekend la Brasov, in Hotelul Royal Boutique.
  6. Toti invitatii vor ajunge vineri seara si vor gasi pe noptiera 2 exemplare ale cartii, ambele semnate de autor, adica de mine. Fiecare autograf va fi personalizat, fiecaruia urmand sa-i spun de ce l-am ales. Deci voi scrie nu autografe de 5 cuvinte, ci autografe ample. Al doilea exemplar va fi de daruit. Iar eu voi scrie pe el Pentru prietenul criticului X, cu mult drag 🙂 La modul serios, nu stiu de ce nu se practica asta: sa dai mai multe exemplare celor prezenti, sa le dea mai departe. Credeti ca un critic de carte ar pastra doua exemplare? Are ce face cu ele? Credeti ca le-ar arunca la gunoi? Greu de crezut. Si atunci de ce scriitorii se zgarcesc si abia de dau 1 exemplar? Bonus: voi lasa cateva locuri pentru oamenii normali, pentru fani. Le voi scoate la concurs, bineinteles.
  7. Lansarea as fixa-o duminica dimineata, la hotel. As pune-o fix dupa micul dejun, cica atunci e cel mai bun moment pentru sinceritate (citisem undeva ca oamenii sunt cei mai sinceri imediat dupa ce s-au trezit, momentul maxim de sinceritate fiind FIX dupa micul dejun; din acest motiv multi ziaristi, invatand asta in facultatile lor, se duc la micul dejun peste vedete, vrand sa le ia interviu). Sambata, insa, pe seara, cand cred ori plec de la premisa ca toata lumea a terminat lectura cartii, as organiza traseul complet al romanului. Criminalul a luat trenul care a oprit in Gara Brasov; de acolo a mers pe jos pana la magazinul de arme de vanatoare de aici; a mers la Biserica Neagra si s-a rugat; apoi s-a dus in Piata Sfatului, ca stia ca victima urma sa manance acolo, la restaurantul lui preferat (Cerbul Carpatin, de exemplu). Ne vom opri cu totii acolo sa mancam. De acolo l-a urmarit pana la hotel. La hotel, victima s-a cazat in camera X (camera crimei). Este urmarita pe hol, intra peste ea in camera si o omoara. Sterge urmele, nu complet, drept urmare ele au mai ramas prin camera. Apoi criminalul se duce relaxat la sauna, unde vor merge si distinsii oaspeti. Cu ocazia asta, anunt ca aceasta camera va deveni camera-muzeu, ca acest tur, pe care l-am organizat eu gratis, va putea fi facut pe bani. Iar cine doreste sa LOCUIASCA in aceasta camera muzeu va fi nevoit sa plateasca un tarif mai mare. In plus, cartea va putea fi achizitionata de la receptia hotelului la un pret special, iar cei ce se vor caza in acea camera ori care vor avea un sejur mai lung de 4 nopti o vor primi gratuit. Ma bazez pe faptul ca unii ziaristi vor da stirea/stirile acestea ca atare in mediile lor.
  8. Duminica dimineata va fi evenimentul, insa majoritatea celor prezenti vor fi citit cartea. Vor pune, deci, intrebari concludente scriitorului, adica mie. Nu pe baza discursului meu, ci pe baza cartii. Totodata, voi anunta public ca mai multi oameni de la lansare au facut turul, au vazut hotelul si camera, drept urmare voi directiona intrebarile si catre ei. “Cum v-ati simtit cand ati intrat in acea camera? Are ceva special?” etc. Totodata, discursurile celor care vor prezenta cartea vor fi calibrate si in functie de feedbackul primit in mini-tabara de la hotel. Asa, daca trimiti cartea cuiva si el o citeste singur, va avea un discurs strict bazat pe propriile opinii si propriile experiente de viata.
  9. Duminica seara voi organiza un cerc de carte, unde se va discuta aceasta carte. Acolo vor avea acces doar cei ce au citit cartea. Se va intra cu cartea, acesta va fi biletul de intrare. Va fi adresata doar celor care au citit cartea, se va discuta despre ea. Si vom discuta inclusiv finalul cartii. Aka cu spoilere.
  10. Mentionez faptul ca aceasta lansare de carte a fost inspirata de 2 lansari de film la care am participat: Alt Love Building (filmat intr-o locatie din Bran, unde avea loc, in film, acea tabara) si Ghinionistul (unde ne-am plimbat, impreuna cu echipa filmului, in mai multe locatii intalnite in film). La filmele alea tin mai mult decat la altele nu pentru ca ele sunt filme mai bune, ci pentru ca ele mi-au oferit o experienta pe care altele nu mi-au oferit-o. EXPERIENTE, tineti minte cuvantul acesta 🙂
royal hotel poiana brasov lansare de carte

Imaginati-va o astfel de camera personalizata un pic. Cu ceva rosu pe pereti, cu un geam zgariat, cu un mesaj dubios in dulap 🙂

Trebuie sa stiti ca eu pregatesc de cativa ani, sa tot fie vreo 3, o carte. Un thriller. Drept urmare, aceasta posibila lansare de carte s-ar putea chiar sa aiba loc candva. Articolul a fost scris pentru Super-Blog 2019, competitie care, cel putin pana acum, nu a omorat pe nimeni. Daca se va intampla ceva asemanator, promit sa va dau de veste. Locatia in cauza, Royal Boutique Hotel, va fi gazda galei Super-Blog 2019, candva in luna decembrie. Sper, totusi, ca daca la aceasta gala va avea loc o crima, nu voi fi eu cel vizat. Desi, daca s-ar face un sondaj in randul super-bloggerilor …

ps: Uitasem sa va intreb: care este cea mai spectaculoasa lansare de carte la care ati participat? Vreau sa-mi povestiti experientele voastre.

ps2: Chestiunea esentiala, deloc legata de ideea de lansare de carte. Deseori, cei care scriu despre o carte sau alta nu au cunoscut autorul si de la fel de multe ori autorul nu-i cunoaste pe cei care scriu despre opera lui. Acest eveniment gandit de mine ar remedia un pic aceste probleme.

6 Comments

  1. Daniela

    N-am fost la nicio lansare de carte spectaculoasă. ȘI nici nu-mi plac. Prefer să stau să citesc cartea, singură, în colțișorul meu, fără prelegeri anterioare. Dar aș veni la a ta. Ca să văd locurile în care s-au aflat personajele. Hai că ai o idee chiar interesantă.

    • Emil Calinescu

      Nu ai tu inima intr-atat de tare incat sa citesti cartea mea 😀 (e o provocare, nu o constatare)

  2. Vero

    Lansare spectaculoasă? Încă nu am avut ocazia să văd una, dar mai astept 😀

    • Emil Calinescu

      Vei veni la lansarea mea peste cativa ani 🙂

  3. Ioana Ishikawa - Constantin

    Nu am participat niciodata la o lansare de carte si nu stiu ce ar trebui sa se intample la una, dar la lansarea cartii tale cred ca as veni 😛

    • Emil Calinescu

      Deci a mea va fi prima si ultima. Alta nu-ti va mai trebui :))

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2025 CitestE-MI-L

Theme by Anders NorenUp ↑