Nu mi-au placut niciodata povestile motivationale, spun din start asta, insa nu pentru ca ele n-ar fi utile unor persoane, ci pentru ca majoritatea mi se par scrise prost si, in plus, mi se par scrise de persoane inadecvate.
Nu am suportat niciodata ideea ca un fost bancher sa-mi vorbeasca despre cum functioneaza creierul uman ori un fost (sub)inginer sa-mi vorbeasca despre fericire. Pur si simplu pentru mine da eroare.
In plus, povestile motivationale sunt, in majoritatea cazurilor, o adunatura de citate nelegate intre ele, usor de memorat, putini autori fiind capabili sa scrie cu adevarat o poveste. Sunt filme motivationale cu sens, cu fir narativ construit logic, carti motivationale de beletristica, bine inchegate, insa acestea-s foarte putine si sunt, in sine, o exceptie.
Despre filmele motivationale spun doar atat: chiar daca actiunea este bine inchegata si cu sens, in majoritatea lor actorii vorbesc la camera si nu cu celelalte personaje, filmele fiind pline de discursuri inflacarate scoase din context. In fata mortii, cand se afla pe marginea prapastiei, un om nu incepe sa vorbeasca despre nemurirea sufletului ori despre cat de mult a gresit el fata de un coleg de scoala. Pe bune, chiar nu!
Povestile motivationale au, insa, logica intr-un domeniu: cel al cosmeticelor si al infrumusetarii. Ideea de infrumusetare este, in sine, una de dezvoltare personala. Si e foarte ok, foarte firesc, sa fie astfel.
Ganditi-va logic: o femeie deja maritata, eventual cu 2 copii, nu se aranjeaza pentru a-si gasi pe cineva, nu se va lasa agatata, nu va flirta cu nimeni, ci va dori sa arate bine PENTRU EA.
Unul dintre putinele branduri care a inteles cu adevarat acest lucru este Farmec. Printre sloganurile lor se afla si motivationalul Nascuta sub semnul evolutiei. Daca as auzi acest slogan spus de cine stie ce Osho, as spune ca este ceva pur si simplu inutil. Venind din partea unui brand de cosmetica, brand care isi propune sa lupte, printre altele, cu efectele imbatranirii (din punct de vedere estetic, evident), sloganul are sens. La fel cum are sens si sintagma efect radiant sanatos.
E drept, asa cum despre o femeie tanara si frumoasa spui ca o ajuta corpul (atunci cand scoate in evidenta o haina scumpa), la fel spun si despre brandul in cauza: ii ajuta numele. Un produs 100% romanesc produs de Farmec suna cu sens, suna logic. Ganditi-va ca in loc de farmec ati fi auzit un nume dubios in romgleza ori in cine stie ce alta limba (franceza, germana, italiana etc).
Si pentru ca vorbeam la inceput despre povestile motivationale care ma enerveaza pe mine, cel mai mult ma enerveaza lipsa lor de sens, inadecvarea lor. Un bancher a renuntat la jobul lui de mii de euro ca sa se redescopere. Pai poate tocmai din acest motiv si-a permis sa renunte la job, caci avand leafa de mii de euro avea si niscaiva rezerve cu care a putut trai cateva luni pana sa inceapa sa produca din discursurile motivationale. Ati vazut voi vreun vraci motivational care sa fi renuntat la un job de 300 de euro?
In cazul produselor cosmetice, lucrurile sunt mult mai simple si evident mai logice. De pilda, o crema anticelulitica (din gama Gerovital H3 Evolution Perfect Look, ca tot vorbeam despre Farmec), adica cea din poza de mai sus, este una cu efect clar si concis. Nu inseamna ca poti manca orice, bea orice, ca te rezolva crema, ci inseamna, de pilda, ca te va ajuta sa-ti mascheze anumite imperfectiuni ori iti va fi utila in cazul in care ai dat jos intr-un timp scurt mai multe kilograme.
Povestile motivationale trebuie scrise cu Farmec, indiferent ca scriem Farmec cu F mare sau cu f mic. Ma rog, de cand sunt client Farmec il cam scriu cu F mare chiar si cand trebuie sa scris cu f mic. Deh, atractia brandului.
Si pentru ca povestile motivationale se scriu blogosferic cel mai bine (si mai eficient) atunci cand sunt inscrise intr-o competitie, trebuie sa va anunt ca (si) acest articol concureaza in cadrul Spring Super-Blog 2021, competitie cu Farmec, atat cu f mic, cat si cu F mare. Daca are sau nu farmec acest articol ramane sa constate juriul. Pana una alta, este clar ca are … Farmec (nu, plugin-ul de optimizare nu ma va avertiza ca am folosit prea des acest cuvant pentru ca articolul NU este optimizat dupa el; este cu Farmec si cu farmec, insa nu este optimizat dupa cuvantul farmec).
ps: Nu-mi plac povestile motivationale ale unor oameni care nu au niciun merit, in special ale celor pilosi. Echivalentul in cosmetica ar fi ca o anorexica sa spuna cat de eficienta este crema anticelulitica. Ori sa spuna o persoana care nu se machiaza cat de misto este Apa micelara bifazica (puteti s-o cautati, este unul dintre cele mai apreciate produse Gerovital). Da, seminariile de dezvoltare personala sunt o forma de publicitate, insa ca sa ma convingi pe mine trebuie sa fii credibil. In cazul Farmec, credibilitatea este data SI de traditie.
ps2: Dintre cei care le aveti cu povestile motivationale, imi spuneti vreunul vreo carte (musai de beletristica) motivationala care sa se potriveasca in vreun fel, catusi de putin, cu vreun produs Gerovital ori cu brandul Farmec per total? Chiar sunt curios 🙂
Povestiri cu farmec. Editura: Girasol. 🙂