Salutare tuturor! În acest articol, vreau să explic, din punctul meu de vedere, de ce programa școlară actuală nu stimulează aproape deloc apetitul pentru lectură al elevilor, de ce consider că programa școlară actuală sugrumă plăcerea de a citi.

Personal, nu am nimic împotriva lecturilor obligatorii din liceu. Pe unele le-am citit cu drag, iar pe altele le-am detestat.

Aceasta este prima problemă. Faptul că elevii nu au libertatea de a studia operele care le plac. Elevii nu sunt încurajați să exploreze programa actuală, ci sunt obligați să studieze doar operele clasice.

Dar chiar așa. De ce învățăm la școală doar despre marii clasici? Între timp, au apărut o grămadă de alți scriitori ce merită să fie citiți. Pe ei de ce nu-i include programa? Sunt de acord cu faptul că trebuie să avem un minim de cultură generală cu privire la literatura clasică, însă ar trebui să fim conștienți și de faptul că această ramură a artei evoluează constant, iar scriitorii talentați din prezent au nevoie de recunoaștere și, bineînțeles, de bani, pentru a-și putea continua munca fără să-și facă griji cu privire la situația financiară. În plus, niciunui artist, indiferent de domeniu, nu-i folosește ca munca sa să fie apreciată abia după moarte. Asta pentru că el nu se mai poate bucura de roadele efortului său.

În momentul de față, sistemul de învățământ românesc ne bagă pe gât niște opere, fără să ne întrebe ce ne place să citim. Eu sunt un caz fericit deoarece literatura este materia mea preferată și mă pot adapta ușor cerințelor impuse de programă. Am fost întotdeauna genul de om autodidact, culegând câte ceva util din fiecare operă. Iar pasiunea mea pentru poeziile eminesciene și bacoviene nu a apărut în anii de școală, ci s-a dezvoltat în timp ce făceam research cu privire la acești poeți. Dar există și alte persoane care  detestă lecturile obligatorii, dar care, în alte circumstanțe, ar fi citit cu cea mai mare plăcere. Însă după câteva experiențe negative cu aceste cărți, elevii, viitorii adulți, vor considera că cititul este o activitate plictisitoare și vor începe să evite acest lucru pe cât posibil, crezând că absolut toate cărțile sunt la fel. Asta pentru că scopul actual al sistemului a ajuns să fie doar o notă și nu determinarea oamenilor de a dezvolta o plăcere pentru lectură. Și ne mai mirăm de ce avem atât de puțini cititori în România? Efectiv, programa sugrumă toată plăcerea de a citi.

Ideal ar fi dacă nu ni s-ar mai impune atât de mult, ci să fim încurajați să descoperim. Să descoperim cărți noi, autori noi și stiluri noi. Să ne descoperim genul literar preferat și să fim încurajați să citim cât mai mult din acesta sau din oricare alt domeniu care ne interesează.

Literatura este artă. Iar arta este creată pentru a le oferi oamenilor stări pozitive. Cititul este o activitate care ar trebui desfășurată din plăcere, nu din obligație. Iar rolul școlii ar trebui să fie acela de a ne dezvolta această plăcere.

Articolul  Programa școlară actuală sugrumă plăcerea de a citi a fost scris de Costin Daniel Neata, pe care-l puteti citi pe blogul personal ganduri si opinii.